reklama

Racionalita, efektívny altruizmus (EA) a ja

Je to už rok od môjho prvého príspevku (a 10 mesiacov od posledného) …jednoducho povedané bude to dlhšie a úplne iné, ako predošlé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď sa pozriete na môj prvý príspevok, uvidíte, že som písal o charity:water, charite zabezpečujúcej kopanie studní a prístup k pitnej vode, ktorá má okrem iného skvelé PR, charizmatického zakladateľka a CEO v jednej osobe a neodolateľný príbeh. Počas písania článku som narazil na zaujímavosti napr. efektívny altruizmus a jeho následky (Giving What We Can a ďalšie organizácie). Chvíľku som asi aj zvažoval, či nebudem písať môj prvý článok o nich, prípadne či ich aspoň nejako zakomponujem do príbehu, no nepodarilo sa mi nájsť žiadne jednoznačné riešenia, či správy, ktoré by prispeli tomu, čo som mal na mysli. Tak som sa rozhodol, že najprv dám von článok o charity:water a hneď potom preskúmam a pochopím efektívny altruizmus a napíšem o ňom ďalší mesiac článok (haha).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O EA som čítal, kúpil som si aj knihu The Life You Can Save od Petra Singera, ktorého etické argumenty pomohli k vytvoreniu hnutia, a už som ho poznal, nakoľko je legendou vo svete oslobodenia zvierat. Nič produktívne som však k téme nevytvoril, tak som napísal 2 články na iné témy, ktoré som už mal ako tak premyslené.

Od januára roku 2018 mám novú prácu v meste Praha. Opustil som bratislavskú pobočku nemeckej firmy, kde som pracoval pre rakúsku vetvu. Obsah mojej práce bola tvorba komerčnej aplikácie pre neziskové spoločnosti a dostal som sa do stavu miernej kognitívnej disonancie (v danom čase som tento termín nepoznal), keď som nemal úlohu, čo sa dialo nečakane často, alebo som bol nútený písať kód neefektívnym spôsobom, pretože inak by bolo treba spraviť veľké zmeny, ktoré sú z pohľadu budúcnosti nutné. A prekážalo mi, že som bol v podstate platený peniazmi ľudí, čo prispievajú na charitu. Inak som mal tú prácu celkom rád.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V každom prípade presťahovanie sa bolo niečo pozitívne. Prežil som celý život v malom meste, alebo presnejšie, dlhšiu časť z neho v dedine pri malom meste. Moc som necestoval. Dá sa povedať z finančných dôvodov (alebo zlého hospodárenia), ale hlavne asi zo spoločenských dôvodov. Ľudia, s ktorými som sa stretával v škole či mimo, necestovali o moc viac, myslím, že som bol nadpriemer. Mal by som tu asi spomenúť moju sestru, ktorá cestovala (a stále pokračuje) podstatne viac.

Snažím sa povedať, že aj keď hlavné mesto Česka nemusí na každého pôsobiť zaujímavo, pre mňa to bola celkom veľká zmena. A objavil som tu niečo nečakané. Ľudí, ktorí majú radi inteligenciu, vedu, racionalitu, rozumnosť... a ich životným cieľom je pomôcť druhým. Áno, objavil som tu efektívnych altruistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A stretol som ich pomerne efektívne, takmer všetkých (aktívnych českých) naraz na prvom víkendovom intenzívnom stretnutí v ekocentre za Prahou. Bol to skvelý zážitok. Aj keď poctiví vegáni sme tam boli asi iba dvaja, strava nám bola kompletne prispôsobená vďaka etickým dôvodom, ktoré EA zdieľajú s mnohými veg ľuďmi. 

Nechcem povedať, že som bol v minulosti kompletne izolovaný, ale popravde, za dva roky, čo som žil v slovenskej dedine, dokončil školu a pracoval v BA som asi iného vegána nestretol (vedome) okrem 2x cielene navštívených Vegánskych hodov. Na druhej strane musím dodať, že moja mama je vegetariánka odkedy má slobodu rozhodnúť sa čo bude jesť, takže som bol kompletne podporovaný, a moja sestra bola tiež viac menej vegetariánka odkedy mi pamäť slúži, aj keď v danom čase už bola pár rokov v zahraničí. Teda moja zmena bola podstatne ľahšia, ako by bola pre väčšinu ľudí. Aj keď rád na tento fakt zabúdam a hľadám teórie, ako som použil moju nadprirodzenú disciplínu a nezničiteľný charakter a zmenil som sa kompletne sám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som sa ocitol na mieste, kde všetci rešpektujú moje etické rozhodnutie a dokonca ho podporujú, nebolo mi úplne jasné či som sa náhodou nedostal do raja. Ale poďme k dôležitejším veciam.

Môj život sa radikálne zmenil, keď som prestal kompletne brať drogy (čítaj marihuana, cigarety, alkohol *), prešiel som na vegánsku stravu a začal som aktívne čítať knihy. Súčasťou zmeny bolo aj opustenie partie, ktoré bolo dôležité pre moju transformáciu. Je ťažké prestať fajčiť v skupine, kde to je akceptovateľné, normálne alebo dokonca súčasťou kultúry. Rozhodol som sa nečakať na nikoho a vytvoriť si vlastné pravidlá, ktoré boli pravdepodobne na vkus mnohých striktné, no u mňa fungovali. Zase ten sebavelebiaci heroizmus. Bol som tak trochu nútený sa zmeniť, nakoľko som musel prerušiť štúdium v poslednom ročníku strednej z dôvodu neospravedlnených hodín.

Za cca dva roky som si vytvoril celkom komplexný systém života, ktorého súčasťou boli studené sprchy (maximálne studená voda v lete aj v zime), minimálne spracovaná rastlinná strava bez rafinovaného cukru, bez pridaného oleja a minimum soli, denný režim spánku od 21.-22. hod až do 5. - 7. hodiny rannej vrátane víkendov, čítanie kníh aspoň 90 minút denne, príprava jedla každý deň, yoga, meditácie a pravidelné cvičenie.

Po presťahovaní sa som mal problém niektoré zvyky udržiavať. Menej som čítal a mal som obdobie, keď sa mi nedarilo kompletne odolávať sladkostiam. Viem, že je to maličkosť. Ale na EA víkende sme hrali psychoterapeutickú hru, kde sa dvaja prechádzajú a jeden hovorí o svojich problémoch, zatiaľ čo druhý počúva, neponúka riešenia, maximálne poskytuje otázky. Bola to jediná vec o ktorej som vedel rozprávať. Áno, uznávam, mám sa dobre. Zaujímavé bolo keď po mojom nezáživnom monológu mi bola položená otázka, či ma napadlo, že nová situácia vyžaduje nové riešenia. Samozrejme som to okamžite zavrhol ako bezpredmetné, ako môže nová situácia vyžadovať nové riešenia, keď v starej situácií tieto riešenia fungovali. Tak nejak mám pocit, že prebiehal môj myšlienkový proces.

Trvalo to pár mesiacov aby som si uvedomil, že nová situácia môže vyžadovať nové riešenia. Nové situácie sa mi v živote nedejú až tak často, takže aj keď to ako logický výrok znie korektne, praktická aplikácia nemusí byť nutne automatická. Rozhodol som sa ich cielene vyhľadávať. A viete kde sa nachádzajú? Všade tam kde som ešte nebol. Mimo poriadku každodenného života. Nastal čas vytvoriť si zvyk vystupovania z komfortnej zóny.

Táto idea na mňa však neprišla z čista jasna. Mal som to šťastie zúčastniť sa na pohybovom kempe na samote za Prahou, kde som mal možnosť pozrieť sa na svet z inej strany. Spomenúť si, čo pre mňa pohyb a jeho vyjadrenie znamená, pohnúť sa v rôznych smeroch, ktoré som neočakával. Učiť sa od úžasných trénerov, spoznať (zvnútra aj zvonka) krásnych ľudí.

Po návrate mi bola jedna vec jasná, budem skúšať nové veci. Budem hľadať nové riešenia v nových situáciách. Znie to celkom jednoducho, má to iba jeden maličký problém. Vnútorný hlas, ktorý má všetky výhovorky sveta, keď je čas vykročiť do neznáma. Myslím si, že vzťah k neznámu je možno zmeniť na priateľský. Aj preto píšem tento blog a robím to inak, ako predošlé. Osobnejšie, zraniteľnejšie, píšem o veciach, ktoré nemusia byť moc zaujímavé, píšem o veciach, na ktoré nie moc rád spomínam, píšem o veciach, ktoré by som mohol nechať zaprášené v minulosti a pokračovať v bezproblémovom živote. Píšem, pretože je to pravda.

“Odovzdaj sa pravde tak rýchlo, ako len môžeš”, píše Eliezer Yudkowsky (EY) v tretej z 12 vlastností racionalistu. Okej, okej, asi by som vás mal uviesť do kontextu. Takže tí efektívni altruisti, o ktorých tu celý čas odbiehavo píšem, sú vlastne z veľkej časti racionalisti v novom šate. Za racionalistov sa označuje skupina ľudí okolo blogu LessWrong (blog založil EY) diskutujúca témy ako kognitívne skreslenia, filozofia, psychológia, ekonomika, umelá inteligencia a racionalita. Menovaný blog už nie je moc aktívny, avšak v jeho zlatej ére vznikli lokálne komunity po celom svete, vrátane Prahy. Myslím, že najdôležitejšie je si tu nemýliť racionalitu, racionalizmus a racionalizáciu. Hovoríme o racionalite.

Táto komunita pomohla vzniku efektívneho altruizmu, a konkrétne v Prahe (určite aj na iných miestach) vznikol spolok efektívneho altruizmu priamo zo skupiny LessWrong racionalistov. Momentálne toto spojenie stále existuje a funguje už aj opačným smerom, ako napríklad v mojom prípade, keď som prišiel za EA a moment neskôr som bol medzi racionalistami.

Je tu určitý problém s terminológiou. Neviem, či by som tomu pomohol, keby som sa to snažil rozoberať. Mám pocit, že už som sa aspoň ako tak ošuchol o vysvetlenie EA. Teraz prestanem krúžiť okolo horúcej kaše, počkám kým sa vychladí a skočím do nej hlavičku.

Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuu fuuuuuuuuuuuuuu fuuuuuuuuuuuuuuuu (fúkam)

V EA komunite existuje vtip: “U nás sú všetky druhy ľudí: matematici, ekonómovia, filozofi a informatici”, samozrejme nájde sa tam aj pár výnimiek. Chcem na to poukázať, aby bolo jasné kto toto hnutie vytvoril a ženie ho dopredu. EA sa snaží o maximalizovanie dobra vykonaného s limitovanými zdrojmi, teda môže to byť čas, peniaze (alebo aj iný zdroj). Čo sa považuje za dobro je super komplikovaná otázka a existuje viacero názorov, napr. niekto dáva rovnakú morálnu váhu zvieratám, ako ľuďom, ďalší si myslí, že zvieratá sú 1000x menej cenné, ako človek, a ďalší, že zabrániť vyhynutiu ľudstva je najdôležitejšie, čo môžeme robiť.

Vráťme sa ale k bodom, kde sa ako EA zhodujeme:
- Globálny pohľad - bytosti majú rovnakú cenu bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Na rozdiel od bežnej charity, či altruizmu, dávame značne väčšiu váhu dôkazom efektívnosti, teda výsledkom výskumov, ktoré s určitým sebavedomím ukazujú, že z limitovaného množstva zdrojov sa dá vytvoriť "x" dobra, pričom sa snažime "x" maximalizovať.
- Dlhodobé rozmýšľanie - životy v budúcnosti majú rovnakú hodnotu.
- A snažíme sa využívať racionalitu na dosiahnutie čo najlepšieho výsledku.

V podstate cieľom je maximalizovať to dobro, na ktorom sa nie úplne zhodneme. A tiež sa často nezhodneme akým spôsobom sa dá danému dobru najviac prispieť, keďže máme limitované dôkazy.

Tieto nezhody sú to, čo nás núti lepšie premýšľať a hľadať úspešnejšie riešenia. Som rád, že existujú a nútia nás opakovane sa zamyslieť, či stojíme na správnej strane problému.

Už som si myslel, že tento blog skončí skôr, ako napíšem čokoľvek zmysluplné o EA. Našťastie sa mi podarilo tento blok prekonať, a aj sa mi zdá, že to je aj mierne čitateľné. Pokúsim sa napísať niečo viac o racionalite a EA v budúcnosti. Alebo o tom, čo mi zrovna príde dôležité. Čas ukáže.

Ak ťa EA zaujalo, prosím smeruj za oficiálnym zdrojom a moje písanie vnímaj iba ako klebety okoloidúceho. V prípade racionality odporúčam sekvencie od EY, mnoho ľudí preferuje Harry Potter fan fiction, s ktorým však nemám skúsenosti a zo súčasne aktívnej tvorby je najpopulárnejší blog Slate Star Codex od Scott Alexandra.

* Viac o drogách a mojej skúsenosti s nimi sa pokúsim napísať niekedy v budúcnosti. Zatiaľ by som to iba popísal citátom od EY: “Potrebuješ obrovské množstvo racionality skôr, ako to spraví čokoľvek iné, ako že ťa to zavedie k novým a zaujímavým chybám”

:-)

Matej Vrzala

Matej Vrzala

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem, ako programátor a aj ma to baví. Vo voľnom čase rád bicyklujem, behám a venujem sa yoge. Mimo športu mám rád knihy, čítam hlavne náučnú literatúru. Zoznam autorových rubrík:  AltruizmusVzdelávanieSebapoznanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu